UA-135558174-1
U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

In 2004 zijn we voor het eerst met ons gezin naar Noorwegen gegaan.Het jaar daarvoor hebben we ons georiënteerd op de vakantie beurs in Utrecht .Van 1984 tot 2003 zijn we altijd in zuidelijke richting gegaan .Voornamelijk Frankrijk en later noord spanje. Ons onderkomen bestond uit een de Waard albatros .Wat later hebben we er een Stern bijgekocht en nog later de Albatros verruild voor een Albatros junior.Dit alles in de auto met aanhanger .Ons verblijf op de camping duurde meestal niet langer dan 3 a 5 dagen .Dan werd de boel ingepakt en gingen we op zoek naar een ander plekje. Dus Noorwegen was nogal een avontuur.Na veel gezoek zijn we naar Noorwegen gegaan met color line, van Hamburg naar Oslo.We hadden geen hut maar stoelen om de kosten een beetje in de hand te houden.Eenmaal in Noorwegen hadden we wel een bepaalde streek voor ogen maar alles was nieuw en onbekend en we reden maar gewoon ongeveer een bepaalde richting op . Maar het is wel een onvergetelijke vakantie geworden en sindsdien is Scandinavië ons favoriete vakantieland.

Woensdag 28 juli 2004,Randsfjord

Om ongeveer 5 uur vertrokken uit Dalfsen, het is aardig druk onderweg en ondanks wat Duitse file,s zijn we op tijd in Kiel. De boot ligt er al en is enorm groot. Het inschepen gaat voorspoedig al is het wel wat eng want het is allemaal wel wat krap.

Eenmaal op de boot gaan we op zoek naar onze slaapstoelen en kunnen we onze rugzakken daar ook achterlaten.Het is een drukte van belang op dit varende hotel en je kunt er van alles doen en ook voldoende eten en drinken(niet goedkoop trouwens).Maar ook gokken, race spelletjes doen, film of tv kijken, of lekker aan dek van de zee genieten. Dit hebben we dan ook tot laat in de avond gedaan.Ook hebben we wat gegeten bij het snelbuffet, 1 van de vele restaurantjes aan boord.

Heel laat in de avond zijn we pas onze slaapplaatsen gaan opzoeken, maar slapen is een ander verhaal. Je zit mat meerdere personen in een soort coupe, en zit je dan de hele nacht te slapen, voor zover als dat lukt.Voor mij mij is het weinig slaap maar voor de anderen valt het wel mee. Als je de zon op ziet komen midden op zee is dat prachtig, en na verloop van tijd zie je Oslo opdoemen, een mooi gezicht.

Op zee zelf is het erg koud en winderig, maar nu op de camping is het prachtig weer en erg warm. We zitten in Odnes, een camping bij een landhuis. Je zet je tent neer en s,avonds ga je je aanmelden. De keurige en vriendelijke mevrouw helpt je graag en geeft je ideetjes voor een wandeling en tekent het ook nog graag voor je uit. Voorlopig zitten we hier goed en gaan we eerst maar  eens lekker uitrusten.

Zaterdag 29 juli 2004

Gisteren, vrijdag lekker uitgerust, want op de bood slaap je niet zo lekker, dus uitslapen en op ons gemakkie ontbijten. Het is warm dus genieten we van de zon.s,Avonds nog een stukje gelopen naar het meer.Zaterdag staat voor het eerst een wandeling op het programma, dus na het ontbijt brood smeren voor onderweg.(het brood is hier erg lekker).De wandeling is moeilijk te vinden maar het landschap is prachtig, veel bloemen, besneeuwde toppen en fjorden maar de wandeling wordt niet gevonden dus toeren we nog wat en picknicken we in fijn gezelschap van wat geiten die hier los rondlopen.

We besluiten om bij de springschans(heel hoog)en vlak bij de camping een stuk te gaan lopen. Ook hier veel bloemen waarvan we een bosje plukken en die staan nu bij de tent. Vanavond weer lekker buiten zitten. Het blijft hier lang licht en er zijn ontzetten veel muggen.

Zondag 1 augustus 2004

Algehele rustdag, lekker luieren, lezen en s,middags een korte wandeling naar het meer. Daar staat een vogelkijkhut en hier is het in de winter druk met vogels uit afrika.

Maandag 2 augustus 2004

Vanmorgen opgestaan en na het ontbijt de boel afgebroken en verhuist naar een nieuw stekkie. Nou dat is wat geworden. We staan echt tussen de hoge bergen, sommige met sneeuwtoppen. Het is hier een natuur reservaat.

De camping, nou: er is niks. We moeten ons wassen en zijn verder afhankelijk van een pomp en dat water is ijskoud. Ik zie mezelf er morgenochtend nog niet mee wassen. Ik hoop het 2 dagen vol te houden en dan weer op te stappen naar een nieuw stekkie. Op dit moment zitten we bij een zelf gemaakt kampvuur te genieten van de stilte en van de koffie. Het is nog niet erg koud en het blijft hier erg lang licht. Je kunt tot ongeveer 11 uur buiten lezen zonder lamp.

Dinsdag 3 augustus 2004

Vanmorgen om 8 uur uit bed, alles staat klaar, de rugzakken zijn voorzien van brood, water en fototoestellen. We gaan er een mooie dag van maken. Om half negen gaat er een boot richting natuurpark, hier stappen we uit en begint onze wandeling.(Het Peer Gynt pad)

We beginnen gelijk met een flinke klim, maar als we hoger komen zien we beneden het fjord liggen en boven ons om ons heen de sneeuwtoppen en de gletsjers. Het is een prachtig panorama. De wandeling is zwaar en gaat constant omhoog.

Ik heb het moeilijk en ben daarom met hangen en wurgen boven gekomen.Luc heeft mij naar boven moeten trekken, als dat niet was gebeurt had ik misschien wel op moeten geven. Naar beneden is ook moeilijk en de afdaling duurt lang. We zijn uren later beneden dan de bedoeling was en om 8 uur half negen zitten we dan ook pas te eten.

Woensdag 4 augustus 2004

Vanmorgen eerst uitgeslapen van de vermoeide dag van gisteren. Het regent en het is wat somber. We willen vandaag weer opzoek naar een ander stekkie. De rit vandaag is prachtig, we hebben veel sneeuw gezien en hele hoge bergtoppen, ook zie overal watervallen en wild kolkende rivieren. Het land Noorwegen is een prachtig land met om iedere bocht een verrassing.

Nu staan we op een camping, prachtig gelegen in de bergen. Als we vanuit de tent 10 stappen doen worden we nat van een waterval. We kijken uit op sneeuwtoppen. Ook hier natuurlijk een fjord en wel het Geirangerfjord, een heel bekend fjord.En hier zitten we op de Vinje camping. Vanwege de boodschappen brengen we een bezoek aan de supermarkt, die licht aan het fjort. En daar zien we en enorm cruiseschip liggen. Het is een echt toeristendorpje met winkels vol trollen en andere zaken.

De camping is mooi en we hebben dan ook lekker weer kunnen douchen, heerlijk warm.Ook is de was gedaan en nog wel in de wasmachine en droger, want de was was nogal opgelopen, want na al het zweten van gisteren lag er nogal wat. Ook hebben we lekker vis gegeten met worteltjes en sla.En zo valt de avond met het geraas van de waterval naast onze tent.(kan het lawaai ook uit?)

Donderdag 5 augustus 2004

Vandaag zijn we naar beneden gelopen voor een bezoek aan het dorpje. Onderweg een kerkje bekeken, een houten kerkje heel klein en simpel. Eenmaal in het dorpje natuurlijk even bij de haven kijken naar de grote cruise schepen, elke dag weer andere. Boten vol met juppen die elke dag vermaakt worden met winkeltjes en bus toertjes. Wij hebben ons vermaakt met souvenirs winkeltjes bekijken en om wat kettinkjes en een mooie poster te kopen. En zo sjouw je wat rond en hebben we een hele poos op een bankje gezeten en naar het geharrewar in de haven zitten kijken. Op ons gemakkie zijn we terug gelopen naar de camping en hebben nog lekker een poosje zitten genieten met een lekkere kom kippensoep.

Vrijdag 6 augustus 2004

Op ons gemakkie ontbeten en daarna op pad voor een wandeling, ok dit keer een flinke klim, naar de waterval die langs onze tent stroomt. Het is vandaag aardig zonnig zodat het al gauw aardig warm is. Boven hebben weer een prachtig uitzicht. Halverwege de wandeling kunnen we de camping zien.

Op de terugreis eerst naar het dorp want Luc is vandaag jarig en moet trakteren en we hebbendan ook een lekker groot ijsje gegeten. Daarna opweg naar de tent even lekker zitten, een drankje er bij en zo loopt het alweer tegen etenstijd. S, Avonds het gewoonlijke potje kaarten en dan rol je je bed in(we staan iets scheef vandaar)

Zaterdag 7 augustus 2004

Vanmorgen zijn we heel laat wakker en na ontbijt naar Geiranger voor de boodschappen, geld pinnen en prulletjes kopen. En daar zijn we een hele tijd mee bezig geweest. Terug bij de tent hebben we eieren gebakken met bacon en s,avonds een spelletje doen.

Zondag 8 augustus 2004

Vanmorgen vroeg op want we willen naar de kerk. Aldaar aangekomen bleek er wel een dienst te zijn maar in een ander dorp dus helaas pindakaas. Weer terug naar de tent en naar de koffie. Het is vandaag prachtig zonnig en warm weer.En daar hebben we lekker van zitten genieten. S, Middags op pad voor een wandeling, een gemakkelijke staat in de folder, nou dat ontdekten we al snel(niet dus)Een onbegaanbaar pad met omgevallen bomen en afbrokkelende stenen en verschrikkelijk veel brandnetels(mopper,mopper)

De tocht gaat voor een uitzicht op de 7 zusters, dit is een waterval, die hebben we wel gezien maar we kunnen de route niet afmaken, die was onbegaanbaar. We hebben onze beweging wel weer gehad, het leek wel een survival tocht . Maar lekker terug naar de camping uitrusten, drinken en douchen. En we maken plannen voor vertrek morgen.