UA-135558174-1
U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Donderdag 10 mei en vrijdag 11 mei 2018

Vandaag begint dus onze vakantie.Om half een vertrokken .

We gaan bij Enschede de grens over en in Duitsland begint het te regenen en dit blijft de hele middag zo .

Met de nodige pauze,s onderweg arriveren we zo tegen zeven uur in Travamunde.

Na het eten nog een stuk over de boulevard gelopen .De ferry vertrekt om half drie s'nachts, dus we hebben nog even de tijd.

Om twaalf uur vertrokken richting haven.Dit keer een kortere route dan vorig jaar.Het gaat een beetje binnendoor maar het scheelt aanzienlijk

Bij de kade waar de ferry,s aanleggen nog wel een tijdje wachte maar er is hier genoeg te zien.

Om twee uur inschepen en daarna na onze hut waar we lekker hebben geslapen tot een uur of acht.

Daarna een uitgebreid ontbijt en om kwart over elf reden we de kade van Malmö op.

We willen naar Stockholm, ongeveer 600 kilometer rijden.

Vrijdag rijden tot Vaxjo.We komen hier aan op vier uur in de middag.Er is daar een camperplaats op een mixparking (cc23175 SEK 30,-)

In het weekend gratis.Växjö ligt in het landschap Smäland en is de hoofdstad van de provincie Kronobergs län en het heeft ruim 55000 inwoners

Uiteindelijk staan we hier met drie campers.Het is op loopafstand van het centrum.

Na een lekker kopje thee gaan we de omgeving verkennen.

Het is wel een gezellig centrum met voldoende terrassen.Aan het einde van de winkelstraat nog een klein stukje doorlopen.Daar staat een mooie rood gepleisterde Kerk.

Met daaromheen een park met nu veel bloeiende bloemen.

Een klein stukje er naast een meer met wat leuke zitjes.

De camperplaats is niet erg mooi maar wel rustig en een goede plaats om te overnachten

Gereden kilometers : 702 ( voor twee dagen )

Zaterdag 12 mei 2018

We zij om tien uur vertrokken uit Växjö.

We rijden via weg 30 tot Jönköping, daarna verder via de E4.

Onderweg in de buurt van Ödeshög koffie gedronken ( N58°13'36” E14°40'19”)

We stoppen vandaag in Nyköping. De plaats heeft bijna 28000 inwoners.

Er is hier een mooie gratis camperplaats, (cc 50567)maar die staat zo vol dat wij daar niet bij willen staan.

Het is ook weekend en de zweden trekken er ook massaal opuit met dit mooie weer.Maar er is nog een camperplaats .Deze ligt op het industrie terrein.Hier gaan we staan en hier zijn we de enige camper .( cc 52157) Je staat hier niet echt gezellig maar we staan naast een strook gras met uitzicht op een meer.Hier dichtbij is een boulevard bij de haven .Daar is het wel gezellig.Het centrum valt een beetje tegen.Doo het meer loopt een soort dam waar je een behoorlijke wandeling op kunt maken.Voor de rest sta je hier wel rustig .Iets verder op is een huisje met een kraan.Hier hebben we onze water tank mooi bij kunnen vullen.

Gereden kilometers : 338

Zondag 13 mei

Vandaag gaan we naar Stockolm.We zijn al redelijk in de buurt.Ik heb ergens op internet gelezen dat je aan de strandvagen kunt parkeren.

Dus daar gaan we in eerste instantie naar toe.

De verkeers drukte in de stad viel erg mee en de strand vagen hebben we snel gevonden.

Er was nog plaats en de camper daar neergezet.

Terwijl we een parkeerkaartje aan het kopen waren stond de parkeer politie ook al voor onze camper en vertelde ons dat we daar niet mochten parkeren maar wel langs de weg, waar al meer auto,s stonden.

Dus hebben we de camper daar neergezet.Vandaag ook nog gratis.Dat is te zien op een verkeersbord ,Wij begrepen niet hoe je dat kunt zien maar bij navraag aan taxi chauffeur werd het bevestigd

We hebben nog even een kopje koffie gezet en daarna naar het centrum gelopen, ongeveer 15 minuten.

We hebben het oude gedeelte van Stockholm bekeken.De wisseling van de wacht begon net en daar hebben we naar staan kijken.Dat is wel mooi om te zien compleet met een muziek korps.

We hebben alles op film vast gelegt.t.z.t. Zet ik hier wel een link neer.

Aan het einde van de middag hebben we het wel gezien en keren terug naar de camper.

Bij aankomst bij de camper bleek dat we aan de voor en achterkant maar weinig ruimte meer hadden en besloten even te wachten tot er auto's zouden

vertrekken.

Ondertussen op een bankje aan de boulevard gezeten.Er komen hier veel dure sportwagens voorbij, ferrari e.d.

Na een half uur stonden we nog even krap en hebben we besloten om de camper er maar tussenuit te wurmen.Dat viel eigelijk wel meer en we zijn de stad uitgereden en opweg gegaan naar Kapellskär waar vandaan morgen de ferry naar Mariehavn vertrekt.

De parkeerplaats bij de ferry vonden wij niet geschikt voor de overnachting dus iets verderop langs een smal weggetje in het bos de camper neer gezet.

Waar we nu staan kunnen we precies een veerboot zien liggen via een bospaadje.

Gereden kilometers : 196

Maandag 14 mei

We stonden vanmorgen op tijd te wachten op de ferry naar Mariehamn.Dit keer gaan we met viking line.Het is twee en een half uur varen en begin van de middag schepen we uit en gaan op zoek naar de camperplaats.

Het was even zoeken om dat onze tomtom de camperplaats niet helemaal duidelijk aan gaf.

Met behulp van google is het toch gelukt .

We staan bij de jachthaven.de parkeerplaatsen worden ook gebruikt voor zeilboten en boottrailers maar helemaal aan het eind is een plekje vrij .

We hebben de omgeving waar we staan verkend en we staan redelijk dichtbij het centrum,we weten niet zeker of dit het echte centrum is maar er is wel een winkelgebied.

De toeristen informatie is ook in de buurt en daar gaan we morgen even naar toe.

Gereden kilometers : 10

Dinsdag 15 mei

Ons eerste doel vanmorgen is de toeristen informatie.

Volgens google tien minuten lopen.Hier worden we goed geholpen en we krijgen het adres van Älandstrafiken.

Na een kwartiertje lopen en een klein beetje zoeken het kantoor gevonden.

We willen via de Älands eilanden naar Finland.Dit kan op verschillende manieren.

Je moet minimaal 1 keer op een van de eilanden overnachten, anders wordt het aanzienlijk duurder.

Je mag er zo lang over doen als je wilt of alle eilanden bezoeken die op de route liggen.

Je kunt kiezen voor de noordelijke of de zuidelijke route.

We gaan voor de noordelijke route.

Er zijn weer twee opties,reserveren of op de bonne fooi.Je rijd dan naar de aanleg plaats en als er ruimte is kun je mee, anders wachten op de volgende .

Wij kiezen om te reserveren,

Als eerste gaan we van Hummelvik naar Lappo.Daar blijven we dan 1 dag,

Daarna naar Torsholma, op het eiland Brändö.

De volgende dag,vrijdag van Ava,dat ook op Brändö ligt naar Osnäs.

Na dit geregeld te hebben gaan we terug naar de camper om het eiland Äland, waar we nu staan te gaan verkennen.

We rijden eerst via weg nr. 3 in oostelijke richting.Na een klein stukje gaan we over het Lemsröm kanaal, dit vorm gelijk de grens tussen de gemeentes Jomaland en Lemland.

Daarna rijden we door naar Langnas.Hier legt de ferry aan voor de zuidelijke route.

We gaan dezelfde weg terug en dan weg nr.4 naar Geta, in noord westelijke richting.

Iets voorbij Geta ontdekken we een klein strandje waar je ook heel erg mooi met de camper kunt staan.We hebben daar een paar uur gestaan en nog een poging ondernomen om te zwemmen maar we we vonden het water nog wel erg koud.

Daarna weer de weg terug en weg 2 op naar Hummelvik.Hier is een ruime parkeerplaats bij de aanlegplaats van de veerboot en overnachten we.

Maar voordat we hier zijn moeten we eerst overvaren met een kabel veerpont.Deze is gratis.

Morgen om 12 uur varen we dan naar Lappo.

Gereden kilometers : 145

Woensdag 16 mei

Na een rustige nacht staan we optijd opgesteld voor de overtocht.

Een kwartier voor de afvaart mogen we inschepen op de M/S Alfägein.

We doen eerst nog twee andere eilanden aan, n.l.Enklinge en Kumlinge.

Daarna komt Lappo.

Hier gaan wij er af als enigste.

We rijden de enige weg tot we niet verder kunnen vanwege water.Aan de overkant ligt een kabelveer en na enige tijd komt hij onze kant op en worden we overgezet naar het eilend Bjärcö.

Dit is nog kleiner dan Lappo.We rijden de weg een stukje af tot we eigenlijk niet verder kunnen.

Hier staan ook de vuilcontainers en is ook wel ruimte om de camper neer te zetten.

Even later komt er een vrouw haar afval brengen en komen we aan de praat en zegt dat ze wel een beter plaats weet.

Dus we volgen haar en slaan af een smal zand weggetje in en komen uit bij wat botenhuizen die bij de vakantie huizen horen die hier zo links en rechts in het bos staan.De bewoners zijn er niet en hier kunnen we prachtig staan met uitzicht op de zee.

De vrouw woont hier niet ver vandaan en heeft een boerderij met schapen.Alleen de schapen zijn momenteel ergens anders.

Hier zijn we blijven staan en in de avond de directe omgeving een beetje bekeken.

Morgen vertrekt de veerboot om 12.35 dus we hebben nog wel even tijd

Gereden kilometers : 14

Donderdag 17 mei

We werden vanmorgen wakker van stemmen , wel een beetje vreemd op dit plekje.

Na het onbijt naar buiten om te kijken wie hier allemaal zijn.Het is een hele familie uit Finland,

Ze gaan een lang weekend naar 1 van de eilanden hier..Ik heb niet goed begrepen of ze dit in eigendom hadden maar daar leek het wel op.

Een van de bootjes die hier op de kant liggen is van hun en het is 20 minuten varen naar hun eiland.Dat doen ze in drie keer ,voordat iedereen en alle bagage over is.

De koekoekDe koekoek

Wij vertrekken zo tegen half elf .Even later staan we te wachten bij het veer pontje voor de overtocht van Bjötkö naar Lappo.De veerman heeft net zijn pauze ,we zagen hem al met zijn hondje lopen.

Na een kwartier worden de motoren gestart en worden we over gezet.

Bij de haven van Lappo ook even wachten.Maar een kwartier eerder dan gepland komt de veerpont aangevaren en omdat wij de enigste zijn varen we gelijk weer weg.

Het is ongeveer 25 minuten varen naarTorsholma.

We maken een stop in dit dorpje waar we ook een wandeling naar een uitkijkpunt maken.

Ongeveer halverwege Brändö vinden we een mooi plekje bij een oude haven om even te genieten van de omgeving en om de inwendige mens te versterken.

Daarna gaan we kijken waar we morgen op de boot moeten.

We hebben een klein stukje terug een mooi plekje voor de overnachting gezien.

Het is een parkeerplaatsje met een paar picnic banken en een wc.

Het weer is weer erg aangenaam en de picnicbanken staan mooi in de luwte.

s'Avonds de directe omgeving nog verkend maar is niet echt spectaculair.Maar daar zijn we hier ook niet voor.

Het vooral de rust waar je toch wel een heet ontspannen gevoel van krijgt

Gereden kilometers : 56

Vrijdag 18 mei

We staan nu in Turku, achter ons de haven waar de veerboten aankomen en voor ons de stad.

Volgens de Womo gids mogen we hier staan en overnachten.Het is mij alleen niet duidelijk wanneer de parkeerschijf nodig is.

Vanmorgen werden we wakker op het aland eiland Brändö.

Omdat we nog het een en ander nodig hadden zijn we eerst naar het gelijknamige dorpje gereden.

Daar is een winkel en ook een een kraan waar we gebruik van mochten maken.

Daarna bij een klein strandje wat gegeten.

Zo tegen half twee naar Bolmö gereden waarvandaan de de veerboot naar Osnas gaat.

De boot gaat om tien over drie en de overtocht duurt veertig minuten.

Daarna nog ongeveer acht kilometer en dan een kabelveer en het laatste stuk naar Turku.

De temperatuur was vandaag wat lager, ongeveer elf graden.Maar de zon deed volop mee..

Hier in Turku is het overgens wel warmer.

De vooruitzichten zijn goed.Zonnig en temperaturen rond twintig graden.

Gereden kilometers : 101

Zaterdag 19 mei

Vannacht is het toch nog redelijk rustig gebleven, ondanks dat we in de haven stonden.

Na het ontbijt op weg naar Fiskars.

Onderweg nog wat boodschappen gedaan en de diesel tank weer gevuld.

We rijden hoofdzakelijk binnenwegen vanaf Turku, eerst via de 181 en 183.

Daarna nog een stuk over de 52 tot Tenala en dan nog een stukje over de 111.

Als we in Fiskars aankomen is het erg druk met dagjesmensen, maar er is nog wel een plekje waar we onze camper neer kunnen zetten.

Na de koffie met zwart brood gaan we het dorpje bekijken.

Fiskars werd in 1649 opgericht door de Nederlander Peter Thorswöste en is nu 1 van de oudste bedrijven van de wereld.

Hij kreeg toestemming om een hoogoven en een smederij op te zetten.

Het ijzererts kwam uit de archipel van Stockholm.

Tegenwoordig is Fiskars van de scharen maar ook pannen en bijlen e.d.

We hebben de smederij gezien en een glasblazer.Voor de rest zijn het voornamelijk de oude gebouwen

Na de bezichtiging hebben we vanmiddag lekker in de zon gezeten.

De temperatuur vandaag ongeveer 21 graden en een wolkeloze hemel.

Gereden kilometers : 128

Vanmorgen uit Fiskars weggereden met als bestemming Helsingki, ongeveer anderhalf uur rijden.

De route ging hoofdzakelijk over binnenwegen en een klein stukje 4 baans.

We staan hier op de parkeerplaats van o.a. De tennisbaan, dierentuin en een klimbos, en hier komen veel mensen picknicken en vissen.

En omdat het nu weekend is , is het een drukke boel..

Dus het stond hier al behoorlijk vol toen wij hier vanmorgen om ongeveer twaalf uur aankwamen.

De parkeer plaats is terrasgewijs aangelegd. We zijn naar beneden gereden en hier nog bijna helemaal leeg.

We staan mooi bij het water , bij de trailer helling.

Na de koffie zijn we de omgeving gaan verkennen.

Omdat we morgen naar het centrum van Helsinki willen zijn we even bij het metro station gaan kijken.

Volgens ons is het metro station Kalasatama het dichtste bij.

Er is hier een mooie fiets/voetgangersbrug aangelegd over het water en ongeveer een kwartier lopen.

We hebben een tijdje staan kijken bij de kaartjes automaat maar we zijn er niet uitgekomen en we besloten om straks even te bellen met de toeristen informatie.

Er wordt hier veel bijgebouwd maar vooral hoogbouw.

De flats zien er wel mooi uit maar wel een beetje dicht op elkaar.

Na ons rondje lopen komen we bij de parkeerplaats waar we de camper hebben geparkeerd.

Na ons belletje met de toeristen informatie was het ons duidelijk dat we bij de automaat een dagkaart konden kopen voor € 9,- , geldig voor al het openbaar vervoer.

Hierna de de stoelen bij het water gezet en de rest van de middag fijn in de zon gezeten.

Eerst met thee en daarna met wat sterkers.

Na het eten nog een ander gedeelte van de omgeving bekeken.

De temperatuur vandaag een graad of 20 en een klein beetje sluier bewolking.

Gereden kilometers : 104

Maandag 21 mei

Vanmorgen een beetje op tijd opgestaan zodat we niet te laat in Helsinki aankomen.

Na een wandeling van een kwartier en vier halte,s met de metro staan we in het centrum van Helsinki.

Wanneer we uit de metro stappen lopen we waarschijnlijk niet helemaal de juiste kant op want we komen in een ondergronds winkelcentrum terecht.

Na een paar trappen omhoog komen we boven de grond en staan voor het station.

Het ziet er heel bijzonder uit en dateert uit 1916.Zeer merkwaardig zijn de vier grimmige tirannen, links en rechts van het hoofd portaal.

In het station is ook de vvv gevestigd en daar halen we plattegrond van het openbaar vervoer.

We besluiten met tram 2 te gaan .Op het eindpunt wordt dit nummer 3 en rijd dan weer voor het station langs. We stappen uit in de buurt van de Kauppatori-markt.

Hier verkopen ze naast groente en fruit ook souvenirs .Dit krijgt wel een beetje de overhand maar het is wel een gezellige markt.

De Oespenski -kathedraal is op zicht afstand en is heel bijzonder om te zien en de grootse Russisch – Orthodoxe kathedraal van West en Noord europa.

Hier dichtbij is het senaatsplein waar we ook nog even hebben gekeken.

Vervolgens lopen we naar de Kaupahalli. De hal is mooi gerestaureerd met prachtige houten gevels uit de tijd van de tsaren.

Binnen zijn ook een paar kleine restaurants .Bij Story hebben we wat gegeten .

Het bestond uit een aantal aardappels met stoofvlees.

Hierna weer op de tram gestapt omdat we rotskerk willen bekijken.

Dit is een van de meest ongewone kerken ter wereld. Deze kerk is niet op een heuvel gebouwd maar erin. De kerk ligt midden in een woonwijk en valt aan de buitenkant niet zo erg op.

Van binnen is het wel bijzonder.

Omdat we het Sibelius monument ook nog willen bekijken stappen we weer op de tram .

Het monument staat in een park en lijkt wel op een futuristisch orgel,terwijl de componist nooit iets voor orgel heeft geschreven.

Hierna vinden we dat we genoeg hebben gezien en nemen de tram naar het station .We hebben nog even bij de treinen gekeken en daarna zijn we ondergronds gegaan voor de metro. Na vier halte,s en een stukje lopen zijn we weer bij de camper.

We hebben de stoelen bij het water gezet en onder het genot van een blikje bier genoten van de omgeving en het mooie weer.

Vandaag weer zonnig en zo,n 20 graden

Gereden kilometers : 0

Dinsdag 22 mei

Vanmorgen Helsinki verlaten en via de E 18 in oostelijke richting tot Vaalimaa, ongeveer 4 kilometer van de Russische grens .

Daar pakken we de 387 en stoppen in Ylämaa.

We mogen hier met de camper staan bij een restaurant waar voornamelijk vrachtauto,s stoppen.

We staan met de camper aan de rand van een grasveld maar het stuift hier behoorlijk vanwege de droogte en de langs rijdende vrachtwagens.

Er is hier ook de mogelijkheid om water en diesel te te tanken, wat we ook hebben gedaan.

Hier in de buurt wordt ook spectroliet gewonnen.Dat is een edel steen dat naar gelang het soort licht verschillende kleuren aanneemt.

We hebben hier onze weggooi barbecue aangestoken en lekker zitten bbq,en.

In de avond nog het dorpje in gelopen maar hier is echt niets te beleven.

Gereden kilometers : 223

Woensdag 23 mei

We gaan vandaag eerst naar het Saimaa-kanaal.Dit ligt in de buurt van Lappeenranta.Dit kanaal is in 1856 geopend door tsaar Alexander II.

Dit kanaal is 58 kilometer lang , heeft 28 sluizen en een hoogte verschil van 76 meter.

In de winteroorlog heeft Rusland een gedeelte van Karelië veroorverd met daarbij de helft van het kanaal.Het heeft tot 1968 geduurd voordat het kanaal weer helemaal bruikbaar was Mede door de inspanningen van de toenmalige Finse President Urho Kekkonen.

Daarna gaan we via weg 408 , 409 en daarna via de 13 en de 5 naar Mikkeli.

Er is een ruime parkeerplaats en via een voetgangers brug over het spoor nemen we een kijkje in het centrum.Wel leuk om even doorheen te lopen maar ook niet heel bijzonder.

Ongeveer 30 kilometer na Anttola aan weg 62 vinden we een mooi plekje om te overnachten (womo 368).

We staan waar eerder de veerpont aanlegde .Nu is er een brug waar we bijna onder staan.

Gereden kilometers : 214

Donderdag 24 mei

Vanmorgen weer op weg door het Finse merengebied eerst via weg 434 en 435 en komen uit op weg 14.

De eerst volgende plaats is Savonlinna. Volgen de womo gids (358) is hier weer een mooi plekje aan een meer .

Hier zetten we de camper neer .We nemen ruim de tijd om over het water uit te kijken en tegelijkertijd koffie te drinken..

We rijden via weg 5 naar Varkaus en daarna via weg 23 naar Outokumpu.We staan nu op een wandelparkeerplaats uit de womo gids (348) midden tussen de bomen.Er is hier een meer met verschillende vuurplaatsen met hout en de mogelijkheid om te overnachten onder een soort afdak.

Er liggen hier ook veel roeiboten die in het hoogseizoen waarschijnlijk te huur zijn.

Gereden kilometers : 276

Vrijdag 25 mei

We zijn de nacht weer rustig doorgekomen.Het kan bijna niet anders als je alleen in het bos staat.

We staan eigenlijk liever op een plek waar je wat van je af kunt kijken.

We zijn nu weer opweg in oostelijke richting via weg 74.

We moeten nog boodschappen doen en de eerste supermarkt die we tegen komen staat in Heinävaara.

Een klein stukje verder aan dezelfde weg zien we een aardige parkeerplaats aan een meertje en hier hebben we voor de afwisseling een koffie stop gemaakt.

Hierna gaan we verder richting Ilomantsi.

Drie kilometer voor deze plaats draaien we de 500 op en vier kilometer verder links af richting Möhkö.Deze weg moeten we ook weer terug want we hebben geen visum voor Rusland.

In Möhkö is een ijzer museum.Het lijkt een soort openlucht museum.We kunnen er wel wat zien maar een gedeelte gaat pas 1 juni open.

We zetten de camper op parkeerplaats neer om wat rond te kijken.Het bevalt ons hier goed dus we besluiten hier de nacht door te brengen.

Gereden kilometers : 159

Zaterdag 26 mei

Vanmorgen rijden we weer terug tot Ilomantsi gaan verder via weg 522.

We willen vandaag naar het meest oostelijke punt van Europa.

We houden deze weg aan tot Hattuvaara, hier slaan we rechts af en volgen de borden Itä-piste.

Na 19 kilometer hebben we het oostelijkste punt van Europa bereikt.

Hier is een ruime parkeerplaats en het laatste stukje moeten we lopen.

We komen bij een meertje uit en op een eilandje midden in het meer zijn twee grenspalen te zien.

Het stelt niet heel veel voor maar als je toch in de buurt bent moet je er geweest zijn.

We rijden dezelfde weg weer terug en gaan verder over de 522.Eerst nog een stukje asfalt maar verder een half verharde weg zoals zoveel wegen hier.

We houden deze weg aan tot Pankakoski.

Hier gaan we rechts af richting Ruunna.We volgen hier weer een route uit onze womo gids.

We stoppen uiteindelijk in Naarajärvi (womo 326 )

Hier is een hele mooie picnic plaats waar we ook gaan overnachten.We staan in het bos maar wel aan de oever van een rivier.

Er is hier de mogelijkheid om een vuurtje te stoken en te bbq en.

Er is ruim voldoende hout aanwezig en er staat zelfs een emmer water klaar.Waarschijlijk omdat het nogal droog is.

Ik steek het vuur aan en we gaan hier gezellig bbqen.Na een tijdje krijgen we gezelschap van een camper met 1 bewoner uit Duitsland.Hij schuift gezellig aan en legt ook zijn avondmaaltijd op het vuur .Na een tijdje nog een camper uit nederland.Het is de eerste nederlander die we hier tegen komen.

Ook hij komt er bij zitten we hebben ruimte genoeg.Al met al toch wel gezellig.

Gereden kilometers : 255

Zondag 27 mei

We zijn vandaag eerst dezelfde weg terugereden over een afstand van 20 kilometer en gaan daarna naar Lieska.

Dit ligt aan een groot meer ,Pielinen genaamd.

In Lieska even bij de haven gekeken en daarna door naar Nurmes.

Hier staat het Bomba huis.Dit huis stond vroeger in een gedeelte van Finland dat nu in handen van Rusland is en er is nu een restaurant in gevestigd.Er is ook een bongalow park en een hotel .Alles in dezelfde stijl gebouwd, een soort blokhut van hele boomstammen.

We waren eerst van plan om om de Botnische golf heen te rijden.Maar bij nader inzien hebben we besloten om de Ferry te pakken van Vaasa naar Umea. Dit kost € 123,- maar scheelt ongeveer 700 kilometer .En omdat we niet onbeperkt de tijd hebben vinden we dit een betere oplossing.

Vanuit Nurmes rijden we in westelijke richting naar Paltamo.Hier is een haventje en een strand.

Het staat in de womo gids als Oulujävi-Ranta (131)

We rijden eerst via weg 6 naar Kajaani, daarna een stukje de weg 5 en na 21 kilometer links , weg 22.

Bij het haventje , waar twee bootjes liggen, kunnen we via een dam een de zeekant van de haven gaan staan.Weer een erg mooi plekje waar we de rest van de dag en nacht blijven staan..

Gereden kilometers : 259

Maandag 28 mei

Vandaag eerst weer een stukje terug gereden naar Kajaani, en dan verder via weg nr. 28 naar Nivala.

In Nivala bij het strand weer een lange tijd de camper stil gezet en van de omgeving genoten onder het genot van wat eten en drinken.121 uit de womo gids.

Vanaf Nivala rijden we weer in noord westelijke richting naar Kalajoki.

Iets voorbij Kalajoki ligt Holma.Wij staan hier op een plek weer ook veel vakantie woningen staan.

De parkeer plaats waar we nu staan grenst aan een stuk grasland met daarachter de zee.

Het wordt bijna saai maar we staan weer op een prachtige plek, als je van rust en een mooi uitzicht houd. Womo 119.